Jakie są główne zalety oświetlenia LED stosowanego w sektorze morskim i offshore względem tradycyjnych rozwiązań oświetleniowych?
Michał Zwierzyński: Nowoczesne oświetlenie LED w każdym sektorze przynosi wiele korzyści. W przypadku sektora morskiego oraz offshore niezaprzeczalną zaletą jest ich energooszczędność – oprawy LED zużywają znacznie mniej energii w porównaniu do obecnie stosowanych lamp fluorescencyjnych czy halogenowych. Zużycie większej ilości energii na statkach przekłada się na ilość zużytego paliwa, a głównie o to nam chodzi, by ten pobór ograniczyć i pozytywnie wpłynąć na środowisko. Ponadto, trwałość diod LED, które mogą działać nawet do 70 000 godzin, minimalizuje konieczność częstej wymiany, co z kolei zmniejsza koszty serwisowania i utrzymania ruchu. Istotne jest także bezpieczeństwo – diody LED nie emitują dużych ilości ciepła, co ma ogromne znaczenie w miejscach zagrożonych wybuchem, występujących na przykład na platformach wiertniczych.
Jakie innowacyjne technologie LED oferuje Remontowa Lighting Technologies dla rynku offshore?
Michał Zwierzyński: W Remontowa Lighting Technologies stawiamy na nieszablonowość, stąd nasze produkty dopasowane są do surowych wymagań środowiska morskiego oraz przemysłu ciężkiego. Przykładem jest oprawa EXP 83 MLED, która jest przeznaczona do stosowania w strefach zagrożenia wybuchem 1, 2 oraz 21, 22, czyli wszędzie tam, gdzie ryzyko eksplozji może wystąpić podczas normalnej pracy. Oprawa ta charakteryzuje się wysokim stopniem ochrony IP66/67, co gwarantuje jej odporność na wnikanie kurzu oraz wody. Jest to niezbędny do spełnienia parametr, by oprawy stosowane na otwartym morzu wykonywały swoje zadanie. Ponadto, zastosowanie specjalnych przesłon dyfuzyjnych poprawia komfort pracy na platformach i statkach. Podobnie, nasze produkty jak TLP 67-MLED charakteryzują się wysoką wydajnością świetlną (do 160 lm/W), co zapewnia skuteczne oświetlenie dużych obszarów przy minimalnym zużyciu energii.
Jakie są specyficzne wyzwania związane z projektowaniem oświetlenia LED dla statków i platform offshore?
Michał Zwierzyński: Z pewnością istotnym aspektem przy projektowaniu oświetlenia na statkach jest zwrócenie uwagi na potrzeby armatora. Produkt stosowany na przykład na sterówkach często musi umożliwiać regulację strumienia światła przy użyciu odpowiedniego protokołu. Często też, by umożliwić poprawne widzenie w nocy, stosowane są odpowiednie filtry światła czerwonego bądź niebieskiego. Nasze oprawy zastosowania wewnętrznego takie jak DLP 38-MLED czy DEP 28-MLED oraz zewnętrznego TLP 67-MLED i TLP 51-MLED, mają takie możliwości konfiguracji. Wyzwaniem dla projektanta również może się okazać ilość miejsca w przestrzeniach wewnętrznych. Oprawy muszą być kompaktowe i jednocześnie świecić z odpowiednią jasnością, żeby natężenie było na stosownym, wymaganym poziomie.
Jakie korzyści wynikają z zastosowania systemów awaryjnych z oświetleniem LED w sektorze morskim?
Michał Zwierzyński: Systemy oświetlenia awaryjnego LED są kluczowym elementem bezpieczeństwa na morzu. Nasze rozwiązania, takie jak systemy awaryjnego zasilania w oprawach LED, pozwalają na utrzymanie oświetlenia przez kilka godzin w przypadku zaniku zasilania głównego. We wszystkich naszych oprawach oferujemy opcje z zasilaniem awaryjnym na 1,5 lub 3 godziny, co jest nieocenione w sytuacjach kryzysowych. Systemy te wyposażone są również w funkcję autotestu, co pozwala na regularne sprawdzanie ich działania bez konieczności ręcznego przeprowadzania testów. Często na statkach system zasilania awaryjnego jest zastąpiony dodatkowym zasilaniem 24V DC. Nasze oprawy LED możemy wyposażyć w dodatkowy panel LED, który z odpowiednim modułem przełączającym skutecznie zastąpi stosowane kiedyś żarówki na gniazda B15D.
Jakie trendy w technologii oświetlenia LED przewiduje Pan w najbliższych latach w sektorze morskim i offshore?
Michał Zwierzyński: Zdecydowanie widzimy trend w kierunku jeszcze większej efektywności energetycznej i inteligentnych systemów zarządzania oświetleniem. Obecnie pracujemy nad rozwiązaniami, które integrują oświetlenie z systemami monitoringu i kontroli, umożliwiając zdalne zarządzanie oświetleniem na statkach i platformach. Dzięki temu można zredukować zużycie energii nawet o kilkadziesiąt procent, automatyzując włączanie i wyłączanie oświetlenia w zależności od warunków panujących na miejscu, co dodatkowo poprawia bezpieczeństwo i komfort pracy. Innym obiecującym kierunkiem jest dalsza poprawa trwałości diod LED, co zmniejszy częstotliwość konserwacji, a tym samym obniży koszty eksploatacji.
Jakie innowacje produktowe RLT wyróżniają się w kontekście globalnej konkurencji?
Michał Zwierzyński: Jesteśmy dumni z tego, że nasze produkty są certyfikowane względem dyrektywy ATEX oraz szeregu norm zastosowania morskiego przez organizacje, takie jak Główny Instytut Badawczy, czy Bureau Veritas, co potwierdza ich najwyższą jakość i bezpieczeństwo. Co więcej, nasze innowacyjne podejście do projektowania opraw przeciwwybuchowych oraz rozwiązań dostosowanych do trudnych warunków morskich stawia nas w czołówce dostawców oświetlenia LED na rynku globalnym. Wysoka efektywność naszych rozwiązań, jak oprawy LED o wydajności świetlnej na poziomie 160 lm/W oraz możliwość ich adaptacji do różnych potrzeb klientów, daje nam przewagę konkurencyjną na rynkach międzynarodowych.
Jaką rolę odgrywa zrównoważony rozwój w projektach oświetlenia LED dla branży morskiej?
Michał Zwierzyński: Zrównoważony rozwój to kluczowy aspekt naszej działalności. Oświetlenie LED samo w sobie jest już bardziej ekologiczne, ponieważ zużywa mniej energii, a nasze oprawy są zaprojektowane tak, aby miały jak najdłuższą żywotność, co redukuje ilość odpadów. Ponadto, wiele naszych produktów jest przystosowanych do pracy z systemami odnawialnych źródeł energii, co jeszcze bardziej zmniejsza ich ślad węglowy.